Linssin toisella puolella

Rakkaudesta mustavalkokuviin

Minua ovat aina kiehtoneet mustavalkokuvat ja Street Photography-henkinen hetkien taltiointi. Kun kuvassa ei ole värejä niin kontrastit korostuvat – valot ja varjot pääsevät oikeuksiinsa. Mustavalkokuva voi olla selkeän graafinen, herkkä ja vaalea tai tumma ja dramaattinen. Voi se tietenkin olla tylsän harmaakin… Graafikon näkökulmasta mustavalkokuva on joka tapauksessa mitä monipuolisin elementti, jonka kanssa voi leikitellä värillä.

 

Mustavalkokuva Satu Palojärvi Flatdot

”Street dance” San Francisco 2019 / Kuva: Satu Palojärvi

 

Vaikka valokuvaus on ollut lähellä sydäntäni aina niin järjestelmäkameroiden tekniseen puoleen perehtyminen ei ole juurikaan kiinnostanut. Olen aistinut liikaa välineurheilun makua. En myöskään ollut kiinnostunut mistään kuvankäsittelyohjelmista aiemmin, joten omia mustavalkokuvia ei pahemmin tullut otettua eikä värikuvista mustavalkoisiksi muokattua. Vanhat pokkarikuvani eivät olekaan olleet mitään mestariteoksia, mutta sitäkin rakkaampia muistoja.

Vuosi 2015 kuitenkin muutti asiaa, kun Jussi Palojärvi kameroineen saapui elämääni. Perheessä oli nyt paitsi yksi valokuvaaja niin myös aika mukavasti kalustoa, jota pääsin kokeilemaan. Meni kuitenkin hyvän aikaa, ennen kun pärjäsin yksinäni järkkärin kanssa. Visiot ja innostus olivat korkealla mutta kärsivällisyys ja taidot aika matalalla. Nykyään kuvaan mieluiten järkkärillä, en vieläkään ole erityisen kiinnostunut tekniikasta, mutta arvostan kunnollista kameraa ja osaan sitä luonnonvalolla kuvatessa käyttääkin. Kuvaaminen on paljon enemmän kuin tekniikkaa ja siitä kaikesta muusta puolesta pidän. Kuvan ottamiseen tarvitaan tilannetajua, nopeaa reagointia, rohkeutta lähestyä ihmisiä ja toisaalta kärsivällisyyttä odottaa. Kuvatessa kehittyy sommittelussa ja oppii tietynlaisen ”valon tajun”. Toki minulla on vielä piiiitkä matka siihen, että kamera tottelisi kaikkia visioitani.

 

Shanghai Flatdot Valokuvaus blogi

Shanghai sateisena iltapäivänä 2018 / Kuva: Satu Palojärvi

 

Kamera on parasta matkaseuraa – mutta onko kuvaaja?

Haaveilen jossain vaiheessa kiertäväni maailmaa kameran (ja Jussin) kanssa vähintään muutaman kuukauden ajan. Etenkin kaupungit näkee aivan eri silmin kameran linssin takaa, jos sille vain on aikaa. Kaikkein parasta on jos pystyy kiertämään hienot kohteet sekä kameran kera että ilman. 

Vaikka kamera on parasta matkaseuraa niin kuvaaja ei välttämättä ole – onkin helpompaa jos koko seurue on hurahtanut lajiin. Käveleminen on tuskallisen hidasta puskissa kyykkivän kuvaajan kanssa, jos itse haluaisi vain edetä nopeasti paikasta A paikkaan B. Vaihtoehtoisesti kuvaaja unohtuu välillä puskaan ja spurttaa sitten porukan kiinni kun ehtii. Menoa hidastaa myös kameravarusteet, joita pitää varjella hengellään ja raahata. Päivän päätteeksi on luvassa kuvien siirtoa ja/tai käsittelyä että muistikorteille mahtuu taas kohta lisää. Todellista slow travel-matkustusta siis. Suosittelen silti ja oikeastaan sen takia. 

Jos soolomatkailee, niin kameran kanssa ainakin oma kokemukseni on, että on miellyttävämpi käydä läpi nähtävyydet ja kulkea kadulla kun on jotain tekemistä.  Lisäksi voi rauhassa jäädä ihmettelemään melkein mitä tahansa ilman että vaikuttaa (liian) oudolta.

 

Potrettiharjoituksia 2019 / Kuva: Satu Palojärvi

 

Miten valokuvaus liittyy työhöni graafikkona?

Kameran lainaamisen lisäksi suunnittelen kuvia ja toimin välillä kakkoskuvaajana mieheni Jussin valokuvausstudion Studio Palojärven projekteissa. Valokuvat ovat tärkeää materiaalia päivittäisessä työssäni ja käytän niitä milloin mihinkin: tiedotteisiin, someen, nettisivuille, taittoihin, mainoksiin, julisteisiin jne.

Kuvasuunnittelua tarvitaan joskus ihan yksittäiseen kuvaan ja joskus laajempaan kuvakonseptiin, joka on osa isompaa yrityksen viestinnän linjaa. Suunnitteluun osallistuu yleensä muitakin, kuten asiakas ja kuvaaja. Joskus tulee hyvä ilman sen kummempaa suunnitteluakin, mutta silloin yleensä yhteistyötä on tehty jo aiemmin tai aihepiiri on todella selkeä. Vaikka kuvatyyli ja kuvien sisältö olisikin jo hallussa niin on kuitenkin tärkeä tietää tarvitaanko enemmän vaaka- vai pystyruutuja ja mihin käyttöön kuvat tulevat. Saatan joskus myös tehdä sommitelmaluonnokset kuvaajalle, jos kuvaan pitää suunnitella esimerkiksi erillinen tila tekstille eli ns. copy space.

Kuvasuunnittelussa moodboardit eli eräänlaiset tunnelmakollaasit ovat hyvä työkalu hahmottamaan haluttua kuvatyyliä. Tiesitkö, että mikäli halutaan mustavalkokuvia niin sekin olisi hyvä tietää jo etukäteen? Digikameralla itse pidän siitä, että kuvaustilanteessa esikatseluruudun vaihtaa mustavalkoiseksi jos lopputuloksesta haetaan mustavalkoista. Fiilis ja valot toimii paremmin!

Picture of Satu Palojärvi

Satu Palojärvi

Kirjoittaja on visuaalinen suunnittelija, IT-tradenomiopiskelija, ravintoloita ja matkustamista rakastava 37-vuotias ikinuori läppärikulkuri